Задание С2. Образец ответа с комментариями.
Computers, the greatest invention of the 20th century,
have greatly changed our life and (2.1) today we cannot
do without them. Many people think computers are good
but (2.1) others do not agree. Let us consider what
the advantages and disadvantages of computers are. (1.1)
To begin with (2.2), computers are more convenient
than books. It is faster and easier to surf the Net,
which (2.1) is full of information, than to go to the
library. You can also keep a lot of information in your
computer and (2.1) find it quickly when you need it.
(1.2)
Another good thing (2.2) about computers is that using
e-mail you can keep in touch with people all over the
world. You can improve your language skills by exchanging
e-mails with students from English-speaking countries
or just chatting on the Internet. (1.2)
What is more (2.2), students do better work using a
computer as an additional information and learning resource.
Besides (2.2), their written work looks neat and tidy
because (2.1) it is easy to correct all the mistakes
with the help of special computer programs. (1.2)
On the other hand (2.2), computers have some disadvantages.
Although (2.1) computers provide good entertainment,
your eyes may hurt or your back may give you pain if
(2.1) you spend much time in front of a computer. Besides
(2.2), playing computer games is passive entertainment.
It keeps you away from active life and you do not have
enough exercise. Moreover (2.2), a lot of people get
addicted to modern computer games which (2.1) can cause
serious problems. (1.3)
In conclusion (2.2), I can say that although (2.1)
computers have some disadvantages, they are very useful
in different spheres of life. They have already changed
our life for the better. So why not make them work to
our advantage in the future? (1.4)
B содержании отражены все аспекты задания:
(1.1) в первом абзаце автор правильно ставит проблему,
о которой будет рассуждать:
(1.2) во втором - четвертом абзацах автор приводит аргументы
"за" с примерами и пояснениями:
(1.3) в пятом абзаце автор приводит 3 аргумента "против";
(1.4) в шестом абзаце автор делает вывод о целесообразности
использования компьютеров с учетом преобладания аргументов
"за", приведенных во втором - четвертом абзацах.
Высказывание построено в соответствии с предложенным
в задании планом, автор последовательно излагает свои
мысли, не перескакивая с одной мысли на другую. Каждая
новая мысль выделена в отдельный абзац.
(2) Автор правильно использует средства логической связи
(союзы, союзные слова, вводные слова):
(2.1) внутри предложений (and, but, which и т. д.);
(2.2) между предложениями и абзацами (to begin with,
another good thing, what is more, besides, on the other
hand, moreover, in conclusion).
(3) Автор продемонстрировал богатый запас слов, слова
правильно выбраны в соответствии со стилем речи, нет
ошибок на сочетаемость слов.
(4) Автор использовал разнообразные грамматические конструкции,
а не только простые предложения; соблюдается правильный
порядок слов, правильно употребляются видовременные
формы глаголов, правильно употребляются артикли.
(5) Соблюдаются орфографические правила, все слова правильно
написаны в соответствии с нормами английского языка.
(6) Текст разделен на предложения и каждое из них оформлено
соответствующим пунктуационным знаком (.,!,?).
|